26. oktober 2013

Ny plass ga halvgreie resultater

Den siste uken har det vært relativt lite fisking ettersom høsten har slått inn for fullt.
Høst + Bergen = Regn, og det som måtte følge med.

I uken ble det kun ett par småturer. Ble årets siste tur etter berggylte. Det var lite fart i dem etter flere dager med minusgrader. På rundt 15-20 meter kom jeg i kontakt med ett par fine og etter noen timer fikk jeg opp fire fine berggylter, samt noen blåstål og lyr.
Den største var 1560g etterfulgt av tre stykk som bikket kiloet.

Nå til helgen måtte jeg rett og slett tvinge meg ut i drittværet.
Jeg hadde tenkt meg en lengre tur ut mot havet, men tok været i betraktning og bestemte meg for litt meite etter flyndre og slikt i nærområdet.

Lørdags morgen våknet jeg. Jeg trakk for gardinene og solen skinte så fint. Fuglene kvitret og det var en flott høstdag. Skulle jeg ønske. Synet som møtte meg var kuling og tropisk regn, bare ikke tropisk side av gradestokken.
Jeg bet meg i det og dro ut til et nytt sted. Et ganske kjent badested i Åsane. Tanken slo meg ett par dager før når jeg kom på at jeg hadde snorklet her og sett haugevis med små flyndrer her.
Hvorfor ikke prøve?
Jeg slengte ut. En på grunnen, et par tre meter dypt. Og to stenger ut på 20-30 meters dyp.
På de to stengene som stod dypest var det omtrent napp to sekunder. Opp kom det rødnebb og blåstål hele tiden. Det er tydeligvis høst og leppefisken har trekt dypere.

Etterhvert klarte jeg å lure opp en sandflyndre.
Inne på grunnen hadde jeg tidligere slengt ut litt rekeskall. Flere skrubber hadde latt seg lokke inn og lå på sandflaten og lurte.
Friline med reke ble dratt foran munnen på dem og etter ti minutter hadde jeg fått opp fire skrubber uten noe nevneverdig vekt.
Så kom det mest spennende. Karpestangen med små aberdeenkroker ble sjekket. Den lå på rundt 25 meters dyp med reke. Opp kom en liten overraskelse. En av mine favorittfisker, nemlig fløyfisken!
Den var relativt fin med sine 105g.
 Etter dette fikk jeg enda en fløyfisk, denne gang litt mindre.


En helt grei dag. Ti minutter med sol gjorde ett lite høydepunkt værmessig!

Oppsummering:
2 Fløyfisk
4 Skrubber
1 Sandflyndre
2 Lyr
1 Torsk
1 Berggylt
9 Blåstål/Rødnebb

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar