10. oktober 2013

Havmusforbannelsen

En art jeg har veldig lyst på er havmus.
Den er rett og slett fascinerende.

Det ble en liten kveldsøkt på ett av stedene hvor denne arten skal være.
Troen var til stede som alltid, men det var tross alt lav flo omtrent hele kvelden.

Pulleytackler ble knytt på fire stenger og Owner Mutu Light i størrelse 2/0 ble agnet med makrell.
Det var med en gang agntyver på plass og smånappingen startet.
Markus hadde et lite run før det satt en liten lange. Etter ti minutter var det fisk på land.
I det minste et bra tegn.

Etter dette ble det dødt. Været holdt seg ganske bra, og vinden var rolig.
Det kom opp noen lusuer, men ingenting av hva vi ønsket oss.
Kun ett par run på flere timer. Dødt. Ingen av runnene satt heller, så mye liv var det ikke.
 
Senere på kvelden ble det endelig litt liv da det runnet på to stenger samtidig.
Opp kom to ål i grei størrelse. Det er alltid et bra tegn at det er ål i fjorden.
Ettersom at arten er rødlistet og svært truet ble slimete tackler klippet opp for å få dem ut igjen.
Vi brukte semi-sirkelkroker så krokingen var fin og sat ytterst i munnen.
Ålen har ofte en tendens til å sluke alt som er. Heldigvis fikk begge slippe fri like hel.

Jeg har aldri fått ål så dypt som jeg gjorde i går. Min vil jeg gjette ble tatt på rundt 100 meters dyp. Markus sin ble tatt grunnere.
Lenge siden jeg har fått ål nå, men de satt omsider.



Havmusen satt ikke i dag heller.
Neste uke blir det flere forsøk etter den, for havmus skal jeg ha!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar